Láss Másként program 1. lecke

Hogy hogy látjuk a világot befolyásolja hogyan viselkedünk, reagálunk, élünk

  • ha reálisan látjuk, arra reagálunk, a másik is érti mit miért teszünk
  • ha el van torzítva a szűrőnk, akkor nem ugyanazt, ugyanúgy látjuk, mint a másik, akkor ő, ők, mások nem értik a reakciónkat
  • ha pedig mások is a saját szűrőjünkön keresztül látnak, értelmeznek, akkor két különböző „valóság” csak össze, nem értjük miről beszél a másik, vagy épp mit nem ért és ebből lesznek a konfliktusok, problémák, hosszú távon pedig az elhidegülés, válás, szakítás, barátság vége, kirúgás, felmondás, stb..

Miért történik ez?

  • vannak automatikus gondolatok, sokszor észre sem vesszük, mégis befolyásolnak
  • vannak pozitívak – jók, megerősítenek
  • vannak negatívak – nem jók, hátráltatnak, megnehezítik (nehezítjük) az életünket, esetleg rossz irányba befolyásolnak döntésekben, visszatartanak, nem merünk lépni, negatívan látunk eseményeket – erre reagálunk

Ezt hívják kognitív modellnek, amely egy kör ciklust ír le

Történik valami – átfut az agyunkon egy automatikus gondolat – a szerint értelmezünk, reagálunk – az elindít bennünk valamilyen érzést, hangulatot, – majd aszerint, válaszolunk, kérdezünk és cselekszünk, vagyis reagálunk – ez pedig testi reakcióktól kezdve újabb érzésen, gondolaton, megnyilvánuláson keresztül további körökbe torkollik bele.

És már benne is vagyunk egy negatív gondolat spirálba, ami akár egy jól indult programot, eseményt, párbeszédet is el tud rontani.

Nézzünk példákat, hogy érthető legyen:

Először egy tipikus férfi – női párbeszéd:

Szituáció:

Férfi ezt kérdezi (pl. munkába indulás előtt): „Nem tudod hol van a tárcám, nadrágom, táskám, cipőm (mindegy is mit keres)?”

Első automatikus gondolat a Nő részéről:

/Hihetetlen, hogy már megint nem találja, mindig nekem kell mindent tudnom és az orra alá tennem. Mi lenne vele nélkülem? Miért kell nekem mindenre figyelnem./

Hangulat, érzés, amelybe a nő kerül ettől a gondolatsortól:

Borzasztó, nincs egy perc nyugtom, annyira fárasztó, nehéz, idegesség, düh (temperamentumtól függően)

még talán a gyomrában is érzi a remegést, vagy a szív, tüdő tájékon a szaporább légzés

Viselkedés, amit ezután a nő tesz:

A lehetőség, hogy visszaválaszol: „Miért nem tudod megjegyezni hova tetted? Miért kell mindent tőlem kérdezni, miért kell mindenre nekem figyelnem, mi lenne veled ha én nem tudnám mindennek a helyét, stb…”

/Amelyet persze a férfi nem ért, hisz ő csak feltett egy egyszerű kérdést, a Nő gondolatfolyamát pedig nem hallotta/…

B lehetőség, hogy nem válaszol, vagy a válasz mellett valami ilyesmit csinál a Nő: pl. hozzávágja a keresett tárgyat a férfihez, vagy jobb esetben csak lecsapja elé az asztalra, földre és hozzá mérgesen, vagy nagy szemeket meresztve néz.

/amit a férfi ugyanúgy nem ért, hiszen továbbra sem hallotta a Nőben futó gondolatokat, érzelmeket/

Mindez aztán a férfi részéről is valamilyen hasonló választ eredményez (hiszen benne is futnak a gondolatok) szóban és tettben, miközben ő is kezdi magát egyre rosszabbul érezni, amire a nő valószínű újabb gondolatokkal, érzésekkel és tettekkel reagál, amely során a felek egyre kevésbé értik a másikat, hogy mit, miért mond vagy tesz és az egész egy egyszerű Hol van a .. kezdetű kérdésből egy jó nagy veszekedéssé fajul.

Persze, ez a szituáció lefuthat sokféleképpen, a párok kapcsolatától, megbeszélés készségétől és persze személyiségétől függően, de azt hiszem a példa arra jó hogy érzékeltessem, a bennünk futó  automatikus gondolat erejét.


Feladat a mai naptól a következő témáig:

Kezdd el megfigyelni, hogyan hatnak rád egyes szituációk. Legjobb, ha gondolatokat is elcsípsz, de egyelőre koncentrálj arra, hogy mi történik (ki, mit, mikor, hol mit csinál, vagy mond), hogy érzed magad tőle, mi indul el benned és arra hogyan reagálsz (szóval, tettel, a tested mutat-e bármilyen érzetet, tünetet).

Legjobb, ha ezeket már most elkezded feljegyezni és még jobb, ha a Láss másként programra készítesz egy naplót. Akár papír alapúan, akár elektronikusan.

Már a megfigyelésből sokat lehet tanulni és már ez hatással lehet a reakciónkra, de a következő alkalmakon továbbmegyünk, megnézzük a gondolatokat, majd azután elkezdjük azokat kicsit elemezni és átalakítani.

Csatlakozz a zárt facebook csoporthoz, vagy ha már megtetted lépj be és írd meg a saját példádat, vagy kérdésedet a logóra kattintva!